STYRNING - RAPPORTERING - ANALYS

Sök

Hur kommunicerar och mäter ditt företag sitt värdeskapande?

SROI – Social Return On Investment: en modell för att förstå och mäta ett företags värdeskapande ur flera dimensioner

Erik Jannesson, Linköpings universitet och Serus.
Erik Jannesson, Linköpings universitet och Serus.

Traditionellt sett kommuniceras ett företags värdeskapande enbart i ekonomiska termer: sådant som rapporteras i extern redovisning och aktiemarknadsrelaterad information. I denna miniföreläsning menar Erik Jannesson att detta är ett förlegat sätt att se på värdeskapande. För att ge en rättvis och heltäckande bild bör ekonomiska, social och miljömässiga aspekter vägas samman till en s.k. triple bottom line. För att kunna göra det presenterar Erik modellen SROI – Social Return On Investment. Han ger även exempel på ett välkänt företag som tar hänsyn till nämnda aspekter i sin rapportering.

 

[box type=”info”]Vill du veta mer om SROI?

SROI.se finns mer att läsa om hållbart värdeskapande.
Erik har även skrivit en bok om SROI. Mer information om den finner du här[/box]

 

Erik Jannesson, Linköpings universitet och Serus.

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av ditt besök hos oss.