STYRNING - RAPPORTERING - ANALYS

Sök

Lönsamhetsstyrning del 3: Fyra grundbultar för lönsamhetsstyrning

En mycket viktig del i ett beslutsunderlag är hur olika beslut kommer att påverka verksamhetens lönsamhet. Trots detta är det inte ovanligt att just den pusselbiten saknas, eller är i ganska dåligt skick. 

I tre korta artiklar utvecklar Hans Kihl, Analogo, sin syn på konsekvenserna av detta, och föreslår några grundbultar som leder till mycket bättre förutsättningar för att kunna väga in påverkan på sista raden i stora som små beslut: lönsamhetsstyrning. Här är tredje och sista delen.

I de två tidigare artiklarna presenterades problemet med och konsekvenserna av svag lönsamhetsinformation. Nu är det dags att reda ut vad som krävs för att komma ifrån detta. Genom att styra organisationen med nettolönsamheten tydligt i fokus – lönsamhetsstyrning – är det lättare att undvika de effekter som beskrevs i förra inlägget. Med de följande fyra grundbultarna på plats har man skaffat sig en mycket bättre karta att navigera efter, och gett organisationen möjlighet att ta beslut som direkt gynnar resultatet på sista raden.

1 Man får vad man styr mot

Organisationens beteende skapas i stor utsträckning genom valet av mål och belöningsmodeller. Styr man mot, och belönar, bruttomarginal, då får man bruttomarginal. Styr man mot, och belönar, nettolönsamhet, då får man nettolönsamhet.

2 Kostnader och intäkter hänger ihop

Att lyfta frågan från t.ex. lokala kostnader och bruttomarginal till nettoresultat handlar om ett skifte från att betrakta verksamheten som ett antal delar som går att plocka isär och optimera var för sig, till att se hur allt hänger ihop, och arbeta för att optimera helheten.

3 En karta: Många beslut

En gemensam bild av vad som är lönsamt gör det lättare att samlas runt rätt beslut och få ett åtgärdsfokus istället för att fastna i ”vem har räknat rätt?”: hur gick det, varför blev det som det blev, vad skall vi göra åt det? Samma karta som grund för beslut i olika delar i organisationen minskar också risken för suboptimeringar: fattade beslut gynnar helheten och inte det egna fögderiet.

4 Detaljerade beslut baserade på detaljerad information

Varje affär har sin unika karaktär: en kund köper en eller flera produkter i specifika mängder, och vi levererar dem vid ett specifikt tillfälle med en specifik metod. Detta gör att varje affär förbrukar verksamhetens resurser på ett unikt sätt, vilket i sin tur leder till en unik kostnad att ställa mot affärens intäkt. När beslut i verksamheten baseras på de specifika förutsättningar som gäller i varje specifikt fall, istället för generell information och genomsnitt, är det mycket enklare att ta precisa beslut som leder mot lönsamhet.

Om dessa grundbultar får vara ledande finns goda chanser att etablera en fungerande lönsamhetsstyrning av verksamheten, och därmed släppa loss dess verkliga potential.

Av: Hans Kihl, Analogo, har 20 års erfarenhet som managementkonsult inom lönsamhetsstyrning och ledningsstöd, från stora kunder i ett flertal branscher.

Hans Kihl, Analogo, snackar lönsamhetsstyrning.

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av ditt besök hos oss.